4 Kasım 2011 Cuma

Gerald Messadie - Şeytanın Genel Tarihi

Kabalcı'dan gidiyoruz. Kabalcı çok güzel. Dune'un Sarmal'dan çıkanlarını okumadım, Dost Körpe çevirisini okudum. Sarmal versiyonları daha iyi diyorlar, bilemiyorum. Sahaflarda rastlıyorum, alamıyorum onları. Çünkü alacağım başka kitaplar var. Param olursa bir de o çevirilerini okuyacağım. Neyse, Dost Körpe çevirileri beni tatmin etmişti. Red Mars ve saz arkadaşları keza süperdi. Roux'nun kitapları da on numara. Yani Kabalcı çok güzel, %50 de indirim yapıyorlar. Mis. Geçen sene kitap fuarından bayağı bir şey almıştım, ondan önce de asıl bizim MÜ'de düzenlenen kitap fuarında abanmıştım Kabalcı'nın kitaplarına. Annem ilk ve haliyle son olarak aylık 300 TL vermişti geçinmem için. Evet, annemden para alıyordum o zamanlar. Şimdi yine almamaya bakıyorum, yine alıyorum ama az. İşte o bir aylık 300 TL üç günde bitmişti, sonra kediye mama alacağım, arkadaşımın anneannesinin kankasının cenazesine gideceğim vs. diyerek ufak ufak uçlandırmıştım anneyi. Ekonomiyi fena sarsmıştı yani. Çünkü babadan maddi ve manevi gelen bir şey yok, anne emekli. E bok yani.

Evet, Şeytanın Genel Tarihi'ndeyiz. Bu kitapta şeytan yok. Yani var ama yok. Antropoloji-teoloji ilişkisi var biraz. Yani insanla birlikte dinin nasıl evrildiği. Bu yüzden insanlık tarihine de güzel eğiliyor kitap. Dünyanın birçok yerinde serpilmiş dinlere, inanışlara bakıyoruz ve sürpriz; şeytanın bu dinlerde yerinin olmadığını görüyoruz. Kapalı toplumlarda, çok affedersigiz, göte göt denen toplumlarda şeytan yok. Neden yok? İhtiyaç duyulmamış şeytana. İnsan kötülük yapar, şeytan bunun neresinde o zaman mesela. Yani şimdi tabii. Evet. Mesela Konfüçyüsçü Hsün-tzu demiş ki, "İnsanın doğası kötüdür. İyilik sonradan edinilir."

Asıl olay tabii ki bu Mısır mesela, veya Sümerler, veya aklınıza gelen diğer toplumlar mı diyeyim, devletler mi diyeyim, ne pipimse, onlarda kötülük nasıldı? Tanrı ne bok yedi, şeytan nasıl ortaya çıktı? Yazar diyor ki şeytan Eski Ahit'le birlikte ortaya çıkmıştır. Yani o İsrailoğulları'yla birlikte ortaya çıkıyor. Sonra evrim geçiriyor ve şeytan oluyor bildiğimiz. Şeytanın yaşı birkaç bin yıl yani, ondan önce yoktu öyle bir şey.

Kabaca böyle bu kitap. Hoş yani, okuduğuma memnun oldum ve ölü bir kitap olarak kütüphaneye, diğer ölülerin yanına koydum. Zaman zaman canlandıracağım, zira güzel fikirler var içinde. Hem Kabalcı lan, alın. Çok güzel Kabalcı.

Histoire Generale du Diable
TÜRKÇE, 583 sayfa, 15 x 19 cm, Ocak 1998

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder